Jizō er en bodhisattva, på japansk Bosatsu. Måske den allermest populære af slagsen i Japan. Han findes i forskellige størrelser og udgaver, men hyppigst ser du ham som en stenfigur iført rød hue og undertiden også rød hagesmæk. Du støder bl.a. på ham på gravpladser, ved templer og helligdomme eller blot ved vejen, hvor du færdes.

Jizō figurer på Mt. Koyas Okunoin, Japans største gravplads

Jizōs påklædning

Men hvem har forsynet statuen med dette besynderlige antræk? Jo, det har forældre, som enten ønsker at takke Jizō for at have passet på deres barn under sygdom, eller for at bede ham beskytte et barn i efterlivet.

Den røde farve opfattes traditionelt som et værn mod alt ondt.

Jizō figurer med den traditionelle hue, men uden hagesmæk

Børnenes beskytter
Jizō har til opgave at værne om børn og deres sjæle. Det gælder ikke mindst børn, der dør før deres forældre, herunder dødfødte eller aborterede børn. Ifølge legenden er disse ikke selv i stand til at komme over floden Sanzu, der (ligesom floden Styx i græsk mytologi) skal krydses for at komme til efterlivet. Det skyldes, at de ikke har levet længe nok til at opnå tilstrækkelig med karma, samtidig med at de har forvoldt deres forældre stor sorg ved at dø så tidligt. Til straf er de i al evighed dømt til at stable stenvarder, som dæmoner hver nat river ned igen.

Her er det Jizō kommer dem til undsætning. Han bringer deres sjæle sikkert over floden skjult under sin kappe.

Mount Osore

Broen over Sanzu bevogtes af dæmoner

Intet sted er Jizō mere nærværende end på Mount Osore. Stedet er et symbol på efterlivet og et af Japans tre mest hellige bjerge. Her finder du floden Sanzu og broen, der fører over den. Og når du når frem til templet Bodaiji, er noget af det første, du ser, seks store Jizō statuer i en noget mere majestætisk udgave end de sædvanlige små stenfigurer med røde huer.

Seks Jizō statuer byder dig velkommen til efterlivet

Til trods for stedets afsides beliggenhed rejser mange sørgende forældre hertil for at berede vejen for deres afdøde børn. De bygger stenvarder og ofrer til Jizō. Samtidig medbringer de ting, som deres børn skal bruge på rejsen mod efterlivet. Herunder sivsko til at beskytte deres fødder, forskellige beklædningsgenstande og legetøj i form af små plasticvindmøller.

Læg mærke til de mange stenvarder i baggrunden

Hasedera templet
Et andet sted, hvor Jizō har en stor rolle at spille, er Hasedera i Kamakura. Her er der en særlig bygning, hvor gravide kvinder kan bede til Jizō om at få en fødsel uden komplikationer.

Uden for bygningen er der række på række af små Jizō statuetter. Mere end tusinde i alt.  Hver af dem repræsenterer et dødt barn og er sat dér af sørgende forældre, som ønsker at beskytte deres afdøde barns sjæl.

Da pladsen trods alt er begrænset, bliver de små figurer udskiftet med regelmæssige mellemrum.

Et lille udsnit af de mange små stenfigurer i Hasedera

Syge børns beskytter
Men Jizō er mere alsidig end som så. Han tager sig også af levende børn, for eksempel hvis de bliver ramt af sygdom. Barnet selv og dets forældre beder så til ham om at sørge for at barnet slipper helskindet igennem og bliver helt rask igen. Sker det, er det ikke ualmindeligt efterfølgende at takke ham for hjælpen ved at donere et stykke legetøj i form af en dukke eller en bamse.

I Ryusuiji Dainichibō templet sidder Jizō med et væld af gaver fra taknemmelige børn

Seks jizōer
Ofte ser du grupper af seks mindre jizōer og en større som for eksempel ved Zenkōji templet i Nagano. Roku Jizō kaldes de på japansk. De seks repræsenterer de seks verdener i tilværelsens hjul.

Templets besøgende beder til dem om helbredsrelaterede ting. Herunder almindelig sundhed, beskyttelse under graviditet og helbredelse af sygdomsramte personer.

De seks jizoer i Nagano

Jizō tager også brandmænd og rejsende under sine vinger. Tager du rundt i Japan vil du se ham overalt, hvor du færdes. Enten som små enkelte stenstatuetter i mere eller mindre slidt forfatning. Eller i form af en Jizō omgivet af seks andre.

Roku Jizō i Kanazawa

Du kan læse mere om Jizō her og her.