Den beskrevne rute går fra Toyama, via Murodo, Kurobe Dam og Ogizawa til Nagano

Når det gælder spændende rejseoplevelser i Japan, hører Tateyama Kurobe Alpine Route til helt oppe på øverste hylde. I hele sin udstrækning fra Toyama til Nagano er det en tur på ca. 130 km. Heraf udgør den centrale og mest spændende del ind gennem De Nordlige Japanske Alper knap 37 km. Til gengæld tilbagelægges denne strækning med 7 forskellige transportmidler, heriblandt dine egne to ben. Undervejs bliver du budt på en enestående blanding af betagende natur og blændende ingeniørarbejde.

Vær i øvrigt opmærksom på, at ruten kun er åben fra midten af april til udgangen af november.

Ruten er meget populær både blandt japanske og udenlandske turister, så vil du undgå den værste myldretid, skal du sørge for at komme af sted tidligt om morgenen, og for at det kan lade sig gøre, er det nødvendigt at overnatte så tæt på den centrale del af ruten som muligt. Du kan naturligvis starte i begge ender af ruten, men den bedste løsning er at tage en overnatning i Toyama, som kan nås fra Tokyo med supereksprestoget Shinkansen. Vælger du kun at købe en enkeltbillet, f.eks. fra Toyama til Nagano, kan du med fordel købe en Tateyama Kurobe Option Ticket, som dækker hele rejsen. Husk, at du skal forevise pas, når du køber den.

Vær i øvrigt omhyggelig, når du planlægger din tur, og undgå weekender og helligdage.  Du risikerer ellers, at der er lange køer ved hvert enkelt transportmiddel. For at være på den sikre side, kan du tjekke ”calendar of waiting times” på rutens website. Den angiver graden af trængsel, der forventes på en specifik dato.

Tateyama Kurobe Alpine Route

Første etape
Lige ved siden af Toyama Station, hvor du ankommer med Shinkansen, ligger Dentetsu Toyama Station, som er udgangspunkt for hele turen ind gennem alperne. Stå tidligt op og tag for eksempel det tog, der afgår til Tateyama ved syvtiden. På stationen skal du gå hen til billetlugen med din ”option ticket” for at få påklipset en Tateyama-Ogizawa billet. Du medbringer formentlig en kuffert, og den skal du ikke slæbe med på hele turen. I stedet skal du henvende dig til personalet ved indgangen til perronen. Desformedelst et vist gebyr sørger de for at sende kufferten til Ogizawa – det næstsidste stop på ruten, hvor du så kan hente den midt på eftermiddagen.

Toget er et almindeligt bumletog, som stopper ved alle stationer. Der er 34 km til Tateyama, og det tager en times tid at nå frem.

Tateyama Station

Anden etape
Fra Tateyama Station tager du en såkaldt ”cable car” –kabelbane. Den bringer dig op i knap 1 km’s højde, og selve turen tager blot 7 min.

Tredje etape
Nu er det tid til at stige om bord på Tateyama Highland Bus, som skal transportere dig de næste 23 km op til Murodo, som ligger i 2450 m’s højde, og dermed er det højeste punkt på denne rute. Vælger du at lægge din rejse i perioden april til juni, kører du igennem en snekorridor med op til 18 meter høje vægge. Ellers byder denne bustur på en betagende udsigt ud over bjergene, og vil du have det hele med, skal du sætte dig i bussens venstre side. Det er muligt at stå af et par steder undervejs og fordybe sig i forskellige naturskønne oplevelser. Blot skal man være opmærksom på, at det ikke er muligt rent spontant at stige på en af de næste busser. I stedet skal man henvende sig lokalt for at reservere en plads videre. Turen fra Tateyama til Murodo tager ca. 50 minutter.

Udsigt fra busvindue

Murodo er vejrmæssigt et uforudsigeligt rejsemål. Der kan være dyb sne og høj klar himmel i oktober. Eller skyerne kan ligge uindbydende ned over ørerne på en på en kold og klam dag. Har du vejret med dig, kan du med fordel sætte et par timer af til at udforske området. Er vejrguderne imod dig, kan du lige så godt tage videre med det samme.

Murodo fra sin mindst indbydende side

Fjerde etape
Turen går nu videre med trolley-bus via en 3.7 km lang tunnel, som er boret ind igennem Mount Tateyama. Det tager kun 10 min. På den anden side af bjerget kommer du til Daikanbo – et ca. 2300 m højt udsigtspunkt med et enestående udsyn ud over de omkringliggende bjerge. Og selv om du kommer fra et gråt og trist Murodo på den ene side af bjerget, kan du sagtens komme ud til et solbeskinnet Daikanbo på den anden.

Japans eneste trolley-bus kører lige igennem Mt. Tateyama

Femte etape
Næste etape fra Daikanbo til Kurobedaira foregår med en 1.7 km lang svævebane, som udmærker sig ved trods sin længde ikke at være understøttet med pyloner. Mellem de to punkter er der en højdeforskel på knap 500 meter. Kabinen er temmelig stor. Så sørg for ikke at være blandt de sidste, der går om bord. For står du inde i midten risikerer du at gå glip af en smuk udsigt. Vent hellere 20 min på næste afgang for at sikre dig en vinduesplads. Turen tager 7 min.

Udsigt fra svævebanen

Sjette etape
Fra Kurobedaira bringer en underjordisk cable car dig endnu knap 400 m nedad til Kurobeko (Kurobe Dam) på blot 5 min.

Kurobe dæmningen er et imponerende bygningsværk, ikke blot på grund af sin størrelse, men også fordi den er bygget på et så utilgængeligt sted. Den blev bygget for at imødekomme Japans på det tidspunkt alvorlige mangel på elektricitet og, den stod færdig i 1963 efter otte års omfattende konstruktionsarbejde. 171 arbejdere mistede livet under opførelsen.

Du kan spadsere langs den opdæmmede kunstige sø, og du kan også tage en tur rundt på søen med en sightseeing båd, hvis vejret er til det.

På vej over dæmningen. Oppe til venstre ses udsigtspunkt med udvendig trappe

På den anden side af dæmningen er der et højtliggende udsigtspunkt, hvorfra der er en fantastisk udsigt over begge sider af dæmningen. En trappe med 220 trin på ydersiden af klippevæggen fører dig derop. Det kan undertiden være temmelig blæsende, så har du ikke mod på dette vovestykke, er der en anden mulighed. Fra Kurobe Dam Station går der en indvendig trappe op til udsigtsplatformen. Der er rigtig mange trin, så det er en fordel at have gode ben.

Dæmningen set oppe fra udsigtspunktet

Syvende etape
Når du har set dig mæt på hele området omkring Kurobe Dam, går du ind i bjerget for at komme til Kurobe Dam Station. Det er som at gå ud i kulissen efter at have befundet sig på en blændende flot scene. Herfra tager du Kanden Tunnel Electric Bus til Ogizawa. Turen ind igennem bjerget er ca. 6 km lang og varer 16 min. Har du sendt bagagen i forvejen, vil den formentlig først dukke op i Ogizawa ved tretiden. Så sørg for at disponere din tid rigtigt. Ogizawa Station er ikke verdens mest interessante sted, og det er langt bedre at tilbringe lidt mindre tid her og lidt mere tid ved Kurobe-dæmningen.

En elektrisk bus kører igennem Kanden-tunnelen

Vil du læse mere om selve Kurobe Dam, så tjek denne website.

Ottende etape
Denne sidste etape bringer dig med ekspresbus til Nagano, hvorfra der er direkte Shinkansen forbindelse til Tokyo. Turen til Nagano varer 1 time og 45 min. Du kan tjekke køreplanen her.

Du kan også vælge at overnatte i Shinano Omachi, som kun er en halv times kørsel væk. Herfra er der både bus- og togforbindelse videre. Vil du vide mere om Tateyama Kurobe Alpine Route kan du læse videre på rutens hjemmeside.

Du kan også finde interessante oplysninger om turen her

Har du allerede taget turen med Kurobe Gorge Railway eller planlægger at gøre det, og undrer det dig, at du skal tage så stor en omvej, når der på det nærmeste sted kun er 15 km mellem de to destinationer, kan det som en kuriositet nævnes, at der rent faktisk findes en direkte forbindelse mellem de to steder. Den er blot ikke åben for offentligheden. Vil du vide mere om den, kan du læse om Kurobe Senyo Railway her.